Leer hoe een koper naar jouw bedrijf kijkt

Een bedrijf is niet zomaar iets wat je kunt verkopen. Leer hoe een koper naar je bedrijf kent en welke Waarde Factoren bepalen of je bedrijf interessant genoeg is.

Naar wie luisteren experts voor advies?

Serena Williams is op het moment de absolute top op tennisgebied. Zij heeft een tennis coach om haar slagen beter te maken. Hij is niet van haar caliber in het spel, maar hij is een expert op dit gebied en kan haar een spiegel voorhouden.

Denk je dat Serena luistert naar een tennis speler die ergens in een amateur competitie speelt en een mening heeft over haar spel?

Natuurlijk niet, daar kan ze niet aan beginnen.

Als iemand nooit een boek heeft geschreven, maar wel een mening heeft over mijn boek, dan luister ik niet echt. Waarom zou ik? Als het daarentegen een redacteur is met 20 jaar ervaring, dan spits ik mijn oren, luister ik aandachtig en volg ik de adviezen op.

Als je naar iedereen luistert die jou graag voorziet van advies dan kom je nergens.

We hebben allemaal wel meningen. Maar dat wil niet zeggen dat die zinvol zijn voor de ander.

Zo had ik een jaar terug een gesprek met iemand die zei dat tegenwoordig niemand meer leest, de jeugd kijkt alleen nog maar video’s en het schrijven van een boek is dus totaal zinloos!

Als ik naar haar had geluisterd, was ik geen stap verder gekomen en liep ik nu nog steeds rond met het verlangen om een boek te schrijven. Het is maar goed dat ik niet geluisterd heb. Daardoor kun je nu mijn boek “Presenteren zonder Stress” bestellen op amazon.

Maar het niet luisteren koste me wel moeite. Totdat ik besefte dat zij geen expert was op dit gebied, en dus slechts een mening deelde. Een mening die niet gebaseerd was op feiten.

De feiten wijzen namelijk anders uit. Ik las onlangs een Amerikaans onderzoek waaruit bleek dat Amerikanen de afgelopen 10 jaar meer (voor de lol) zijn gaan lezen. Ik weet de getallen niet meer, maar ik dacht dat het een stijging van ongeveer 50% was. Dat is niet niks.

En iedereen die de hele dag naar de telefoon staart? Die mensen zijn echt geen video aan het kijken, maar lezen WhatsApp of e-mails. En reageren snel door direct door een kort bericht terug te schrijven.

Dus reken maar dat er veel wordt gelezen. In absolute getallen zelfs meer dan ooit eerder in de geschiedenis van de mensheid.

Als je niet kritisch bent naar wie je echt luistert, dan loop je het risico dat je met zaken stopt zelfs voordat je maar begonnen bent.

Het is maar al te gemakkelijk om naar critici te luisteren die het beter weten. Er is zelfs een mooi Nederlands spreekwoord voor.

De beste stuurlui staan aan wal

De beste stuurlui staan natuurlijk helemaal niet aan de wal. Daar valt namelijk niet zo veel te sturen.

Maar als je twijfelt dan is het risico groot dat je je laat overhalen om met iets te stoppen omdat een ander denkt dat jij dat niet kunt, of omdat het niet zinvol zou zijn, of wat dan ook.

Wees dus zorgvuldig in wie je om advies vraag en zeker door wie je je laat coachen.

En weet je, vastlopen doordat je naar de verkeerde mensen luistert is niet het ergste wat je kan overkomen.

Wat veel erger is dan een keer vastlopen?

Dat je daarna met het geloof rondloopt dat je het niet meer hoeft te proberen, omdat het je toch nooit  of te nimmer gaat lukken.

Als je er niet meer in geloofd, dan heb je echt gefaald.

Want als je denkt dat je iets niet kunt, dan kun je het ook niet. Omdat je er dan niet eens aan begint.

Zorg dat dit jou niet overkomt en wees heel zorgvuldig in de keuze van je adviseurs.

Vraag: luister jij naar experts voor advies – of laat je je leiden door stuurlui aan wal?

Als jij een expert of adviseur bent op jouw vakgebied en gelooft dat je meer uit je expertise kunt halen? Dan maak ik graag kennis met je. Bel of mail me voor een kennismakingsgesprek. Dat bepalen we samen of ik voldoende expertise heb zodat jij jouw doelen gaat bereiken.

François Janssen.

 

Voor experts die betere klanten willen

Leer om meer plezier en waarde te halen uit je expertise

Abonneer en ontdek:

- Hoe je moeiteloos klanten aantrekt (doorbreek de achterhaalde mythes die iedereen op het verkeerde spoor zet)
- De verrassend simpele mindset verandering waardoor je met plezier meer geld vraagt voor jouw kennis
- Hoe je het vertrouwen wint van iedere klant - in drie eenvoudig toe te passen stappen

We delen je e-mail met niemand

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: