Leer hoe een koper naar jouw bedrijf kijkt

Een bedrijf is niet zomaar iets wat je kunt verkopen. Leer hoe een koper naar je bedrijf kent en welke Waarde Factoren bepalen of je bedrijf interessant genoeg is.

Het verhaal van de schildpad en de haas mist iets belangrijks

Je kent vast wel de fabel van de haas en schildpad. De haas wedt met de schildpad dat hij sneller kan lopen. Het is zonnig en warm, en hoewel de haas snel vertrekt, denkt hij na al die inspanning dat hij best tijd heeft voor een dutje in de zon. De schildpad loopt intussen gestaag door. De haas schrikt wakker en trekt een eindsprint, maar te laat! De schildpad wint de wedstrijd.

De moraal: we geven te snel op als we een doel willen bereiken. Soms moet je koppig zijn en volhouden zodat je de wedstrijd wint.

Prima verhaal met een duidelijke moraal. Maar er ontbreekt iets.

Het probleem in de echte wereld is dat erg vaak, in tegenstelling tot de eerder genoemde wedstrijd, de eindstreep helemaal niet duidelijk is!

Als je niet weet waar de eindstreep is, dan wordt het ook lastig om deze ooit te bereiken. Dan loop je een race die je nooit kunt winnen: of je nu een haas of een schildpad bent.

Ondernemers noemen vaak dat ze ‘meer inkomen’ of ‘meer klanten’ willen. Dat lijkt een duidelijke eindstreep.

Totdat je gaat doorvragen.

Dan blijken ‘leuke klanten’ belangrijker te zijn. Of niet meer 60 uur per week werken en toch het inkomen gelijk houden. Of is plezier in het eigen vak belangrijker dan tijd te besteden aan verkoop of marketing en dat te leren.

Vraag: weet jij welke eindstreep jij echt wilt bereiken?

Want als je dat weet, dan hou je het vol en ga je ook resultaten halen. Maar als die eindstreep iets is waar je niet echt in geloofd, of waarvan je denkt dat anderen het van je verwachten, dan blijf je zwabberen.

Als je de eindstreep niet helder in beeld hebt, dan kan een gesprek met een ander daarover vaak meer duidelijkheid scheppen.

Neem bijvoorbeeld contact met me op als je met mij wilt sparren over jouw eindstreep. Dan kijken we samen daarna hoe je daar gaat komen en het volhoudt: als schildpad of als haas.

 

Voor experts die betere klanten willen

Leer om meer plezier en waarde te halen uit je expertise

Abonneer en ontdek:

- Hoe je moeiteloos klanten aantrekt (doorbreek de achterhaalde mythes die iedereen op het verkeerde spoor zet)
- De verrassend simpele mindset verandering waardoor je met plezier meer geld vraagt voor jouw kennis
- Hoe je het vertrouwen wint van iedere klant - in drie eenvoudig toe te passen stappen

We delen je e-mail met niemand

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: