Leer hoe een koper naar jouw bedrijf kijkt

Een bedrijf is niet zomaar iets wat je kunt verkopen. Leer hoe een koper naar je bedrijf kent en welke Waarde Factoren bepalen of je bedrijf interessant genoeg is.

Het bikini concept van kennisdeling

Je bent vast wel eens op het strand geweest op een warme dag. Je ziet dan mannen en vrouwen bakken in de zon. Je ziet heel veel van hun lichamen. Een paar kleine stukjes blijven echter bedekt.

Dat is het bikini concept (met dank aan Sean D’Souza).

Het bikini concept leert dat je heel veel van je kennis gratis weg kunt geven of laten zien. Maar niet alles.

Je hoeft niet al je kennis weg te geven.

Dat is gemakkelijker dan je misschien denkt. Omdat je zoveel kennis en ervaring heb op je vakgebied, is het gewoon niet mogelijk om alles vast te leggen en te delen. Elke dag komt er weer een beetje nieuwe kennis en ervaring bij. Waardoor datgene, wat je eerder deelde, in een nieuw daglicht komt te staan. Jouw kennis ontwikkelt zich voortdurend.

Wees niet te gierig om te delen.

Ik spreek experts die vaak angstig zijn om te veel te delen. Die willen, net als Dagobert Duck, niet hun goudstukken, maar hun kennis in een pakhuis opslaan. Afgesloten door zo’n grote zware kluisdeur.

Maar hoe kunnen ze dan verwachten dat anderen bij hen aankloppen voor datgene wat ze weten?

Die angst om te veel te delen is echter niet snel bedwongen.

Dan herhaal ik dat het onmogelijk is om alles te delen.

En daarbij is kennisdeling een investering in marketing. Marketing is niet het bakken van lucht waardoor je klanten je spontaan ontdekken en je geweldig vinden. Juist door jouw expertise te delen stel je anderen, die daarmee gebaat zijn, in staat om jou ontdekken. Je bereikt daarmee een groter publiek.

En je hoeft het niet helemaal gratis weg te geven. Je kunt bijvoorbeeld ook een boek schrijven en daar geld voor vragen.

Maar als je jouw kennis helemaal achter slot en grendel houdt, dan weet niemand je te vinden. Hoe kun je dan verwachten dat er klanten op je afkomen?

Kennisdeling is een onderdeel van je marketing.

Deze marketing leidt er vervolgens toe dat je in gesprek komt met die leuke nieuwe klant.

Vraag: hoe gebruik jij jouw kennis om klanten aan te trekken?

En als die klanten dan komen, wat doe je dan? Hoe ga je in dat gesprek om met het delen van je expertise?

Mijn antwoord is: met mate. Want hoewel je klant jouw expertise wil, is het onmogelijk om dit allemaal in dat gesprek te proppen. Dan doe je jezelf en je klant te kort.

Veel belangrijker is om te laten merken dat je de situatie begrijpt en dat er een oplossing mogelijk is.

Hoe je dat precies aanpakt kan ik je leren. Bel of mail me voor een korte kennismaking.

François janssen.

 

Voor experts die betere klanten willen

Leer om meer plezier en waarde te halen uit je expertise

Abonneer en ontdek:

- Hoe je moeiteloos klanten aantrekt (doorbreek de achterhaalde mythes die iedereen op het verkeerde spoor zet)
- De verrassend simpele mindset verandering waardoor je met plezier meer geld vraagt voor jouw kennis
- Hoe je het vertrouwen wint van iedere klant - in drie eenvoudig toe te passen stappen

We delen je e-mail met niemand

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: