Leer hoe een koper naar jouw bedrijf kijkt

Een bedrijf is niet zomaar iets wat je kunt verkopen. Leer hoe een koper naar je bedrijf kent en welke Waarde Factoren bepalen of je bedrijf interessant genoeg is.

Hard sell = Hard work

Als je iemand wil dwingen, met allerlei tactieken, om met jou te werken, dan moet je enorm hard werken. Je moet voortdurend beslissen welke tactiek, welke techniek je nu het beste kunt gebruiken om de ander van jouw gelijk te overtuigen.

En de ander voelt ook wel aan dat jij hard aan het werk bent, en gaat je nog verder testen en nog meer bezwaren verzinnen.

En dat is niet het enige probleem. Want daarna, als je met deze klant in een adviesrelatie bent aanbeland, dan zal deze klant jou net zo hard laten werken.

Met als gevolg dat jij werkt met iemand waarmee je eigenlijk liever niet zou willen werken. Je gaat je afvragen of het allemaal wel de moeite waard is.

Hard sell = hard work.

Er is niks mis met hard werken. Maar dan wel op het juiste moment. En met plezier. En dat is toch vooral het vakwerk wat jij kunt leveren.

En dat is mogelijk, want er bestaat een alternatief.

Namelijk door te werken met een klant die precies begrijpt wat jij gaat leveren en hoe dit het leven van die klant beter gaat maken.

Om dat voor elkaar te krijgen moet je wel het vertrouwen van die klant hebben gewonnen.

Om het vertrouwen te winnen heb je geduld en zachtheid nodig.

Soft sell is Fun!

Je moet dan echt luisteren naar wat de klant wil door het stellen van de juiste vragen. Volgens mij overigens iets wat je als adviseur sowieso moet doen. Dat betekent soms ook dat je de ander de ruimte geeft om het verhaal te vertellen, ook al voel je zelf al aan welke kant het verhaal opgaat.

Het voordeel is dat jij een stuk minder hard in het gesprek hoeft te werken. De klant gaat zelf meer aan het werk. En dat verdient zich ook terug in het adviestraject wat daarna volgt. Want de klant begrijpt dan al dat jij niet alle problemen gaat oplossen, of zelfs alle acties uit gaat voeren.

Door op deze manier te verkopen, zul je ontdekken dat je minder stress oploopt. Dat je minder energie verspilt aan het binnenhalen van klanten die niet bij je passen.

Wil je dit ook, stapje voor stapje, leren?

Neem contact met me op.

 

Voor experts die betere klanten willen

Leer om meer plezier en waarde te halen uit je expertise

Abonneer en ontdek:

- Hoe je moeiteloos klanten aantrekt (doorbreek de achterhaalde mythes die iedereen op het verkeerde spoor zet)
- De verrassend simpele mindset verandering waardoor je met plezier meer geld vraagt voor jouw kennis
- Hoe je het vertrouwen wint van iedere klant - in drie eenvoudig toe te passen stappen

We delen je e-mail met niemand

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: