Leer hoe een koper naar jouw bedrijf kijkt

Een bedrijf is niet zomaar iets wat je kunt verkopen. Leer hoe een koper naar je bedrijf kent en welke Waarde Factoren bepalen of je bedrijf interessant genoeg is.

Drie metaforen met een glas water

Als je anderen mensen wilt overtuigen (of dat nu in een verkoop- of adviesgesprek is, een toespraak of tijdens een vergaderingen), dan heb je metaforen en verhalen nodig.

Mensen smullen van verhalen en metaforen. Het maakt abstracte zaken beter te onthouden en beter te begrijpen. Daarom hierbij 3 verhalen die jij kunt gebruiken om mensen in beweging te krijgen.

1. The secret

Je kent misschien het geheim van “the secret”. In essentie komt het er op neer dat als je iets heel graag wilt, het universum dit vanzelf naar je toe zal brengen.

Probeer daarom het volgende eenvoudige experiment.

Experiment 1. Ga op een stoel zitten terwijl je enorm veel dorst hebt. Zet het glas water dat je zou willen drinken op het aanrecht. Wacht nu totdat het universum ervoor zorgt dat het water in je mond komt.

Ik heb tot nu toe van 0 mensen gehoord dat dit experiment werkt.

Tijd voor iets veel eenvoudigers.

Experiment 2. Sta op van de stoel, loop naar het glas water en drink het leeg.

100% van de mensen die dit probeerde had daarna minder dorst.

Het echte geheim: alleen als je zelf in beweging komt verandert er iets in je leven.

2. Hoe vol is het glas?

Vul een glas ongeveer voor de helft met water.

Hoe vol is het glas nu?

Pessimisten zeggen dat het half leeg is, en de optimisten zeggen dat het half vol is.

De les: denk als een optimist als je iets wilt bereiken.

Nu kennen de meeste pessimisten inmiddels deze vraag en antwoorden ze daarom braaf dat het glas half vol is.

Het is daarmee een goede herinnering voor wanneer iemand heel veel problemen noemt, en vergeet dat er ook oplossingen bestaan.

3. Vul het glas

De waarheid: een glas bevat, vol of leeg, veel te weinig water om voldoende vocht binnen te krijgen op een dag. Het is maar een paar honderd milliliter.

De truc is dan ook niet om een half vol of half leeg glas te zien, maar te realiseren dat het glas telkens weer gevuld moet worden. En dat je daar naartoe moet werken. Iedere dag weer.

Het geheim: zorg dat het glas voortdurend gevuld wordt: leer iets nieuws, doe iets nieuws, voeg waarde toe voor anderen.

Vraag: kijk eens waar je in jouw verhaal een metafoor kunt gebruiken

Tenslotte: wil je beter verkopen en adviseren door metaforen in te zetten? Dan nodig ik je graag uit voor een telefonische kennismaking van een kwartier. Ik hoor graag van je.

François “heeft iets met water drinken” Janssen

Voor experts die betere klanten willen

Leer om meer plezier en waarde te halen uit je expertise

Abonneer en ontdek:

- Hoe je moeiteloos klanten aantrekt (doorbreek de achterhaalde mythes die iedereen op het verkeerde spoor zet)
- De verrassend simpele mindset verandering waardoor je met plezier meer geld vraagt voor jouw kennis
- Hoe je het vertrouwen wint van iedere klant - in drie eenvoudig toe te passen stappen

We delen je e-mail met niemand

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: