Leer hoe een koper naar jouw bedrijf kijkt

Een bedrijf is niet zomaar iets wat je kunt verkopen. Leer hoe een koper naar je bedrijf kent en welke Waarde Factoren bepalen of je bedrijf interessant genoeg is.

5 manieren om geld te verdienen als expert of deskundige

Experts beperken hun inkomen vaak door te weinig methoden te gebruiken om hun expertise te delen. Vaak beperken ze zich tot 1 of 2 manieren, terwijl er maar liefst 5 zijn, en er natuurlijk ook allerlei mengvormen mogelijk zijn.

Des te meer van onderstaande vijf methoden wordt gebruikt, des te kleiner de kans dat de expert zonder werk komt te zitten!

Hoe beperkt de expert zich dan?

Een expert op het gebied van computers beperkt zich tot het repareren daarvan. Dat is het onderdeel uitvoeren. Dezelfde expert kan deze expertise ook uitdragen door een boek te schrijven of door anderen te trainen zelf reparaties uit te voeren.

Door zichzelf te verbreden in het delen van expertise, zal de waarde van de expert stijgen.

Want met wie werk je het liefste: degene die het boek over meubelreparaties heeft geschreven en daarmee bewezen heeft verstand van zaken te hebben? Of een willekeurige timmerman die je niet kent en waarvan je hoopt dat deze goed werk levert?

Wie zijn allemaal experts?

Laten we beginnen met een aantal voorbeelden van experts (waarvan sommige misschien minder voor de hand liggen):

  • Een timmerman die houten meubels repareert is een expert op het gebied van meubelreparaties
  • Een professor die onderzoek laat doen naar financiële technologie
  • Een organisatieadviseur die organisaties helpt om beter en sneller haar doelen te bereiken
  • Een trainer die andere trainers leert om te trainen

Een expert kan zijn of haar deskundigheid op vijf verschillende manieren inzetten.

1. Kennis verpakken en delen
Door het schrijven van artikelen, handleidingen, boeken, het maken van video’s of podcasts kan een expert zijn of haar kennis met de wereld delen. Voor de expert heeft dit twee voordelen. Ten eerste wordt de expert eerder opgemerkt, en wordt ‘verkopen’ eenvoudiger. Tenslotte is het bewijs al geleverd dat de expert deskundig is. En ten tweede helpt het de expert om zijn of haar expertise te verdiepen.

2. Adviseren
Een expert kan zich in laten huren voor advies. Een persoon of organisatie wil graag hulp op het gebied waar de expert deskundig in is. De expert deelt zijn of haar kennis op maat. Dat kan mondeling zijn, of door middels van het schrijven van een rapport op maat. Het verschil met kennis delen zit hem in het maatwerk: het advies is toegespitst op de aanvrager. Bij elk advies neemt de ervaring van de expert toe, en wordt deze waardevoller.

3. Uitvoeren
Uitvoeren gaat een stap verder dan adviseren. Bij uitvoeren gaat de expert actief aan de slag om concrete doelen te bereiken. Voor de timmerman is dat het repareren van een meubel. Voor de organisatieadviseur is dat het trekken en uitvoeren van een project samen met medewerkers van de organisatie zelf. Ook hier geldt dat de ervaring van de expert toeneemt en dat deze waardevoller wordt.

4. Trainen
De expert traint hierbij anderen in de kennis en methoden en technieken die de expert heeft. Op het moment dat de training voltooid is zijn de studenten zelf expert geworden en kunnen ze deze expertise inzetten. Die studenten maken dan weer graag gebruik van hun trainer op het moment dat ze vastlopen. Tijdens het trainen ontdekt de expert ook de problemen en valkuilen van anderen en kan hiermee zijn expertise verder ontwikkelen.

5. Coachen
De expert begeleidt anderen bij de feitelijke uitvoering. Het is minder vrijblijvend dan adviseren en minder “hands on” dan uitvoeren. Door de ander te begeleiden bij de uitvoering stuurt de expert alleen bij waar het nodig is. Ook hier neemt de kennis van de expert toe. Door de ervaringen van de ander te gebruiken om de eigen kennis en ervaringen te verrijken.

Vraag: op welke manier deel jij nu je expertise en welke manier kun je toevoegen om je waarde te verhogen?

Dat is een eenvoudige vraag die waarschijnlijk niet zo gemakkelijk te beantwoorden is. Het hangt af van de expertise waarin je werkzaam bent en je eigen persoonlijke voorkeuren. Als je graag wilt sparren over het uitbreiden en uitdragen van je expertise zodat je bedrijf een bredere basis heeft, dan maak ik graag kennis met je. Neem contact op voor een korte kennismaking.

François Janssen.

Voor experts die betere klanten willen

Leer om meer plezier en waarde te halen uit je expertise

Abonneer en ontdek:

- Hoe je moeiteloos klanten aantrekt (doorbreek de achterhaalde mythes die iedereen op het verkeerde spoor zet)
- De verrassend simpele mindset verandering waardoor je met plezier meer geld vraagt voor jouw kennis
- Hoe je het vertrouwen wint van iedere klant - in drie eenvoudig toe te passen stappen

We delen je e-mail met niemand

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: