Leer hoe een koper naar jouw bedrijf kijkt

Een bedrijf is niet zomaar iets wat je kunt verkopen. Leer hoe een koper naar je bedrijf kent en welke Waarde Factoren bepalen of je bedrijf interessant genoeg is.

Verkopen is niet het overdragen van jouw enthousiasme

Volgens een sales trainer die ik onlangs sprak, is verkopen het overdragen van enthousiasme van de verkoper naar de koper.

Ik ben het met haar eens dat enthousiasme belangrijk is. Maar het stuk “overdragen van enthousiasme”, dat klopt niet.

Een simpel voorbeeld van telefonische verkoop.

Onlangs had ik een telefonische verkoper aan de lijn voor een bepaalde loterij. Een enorm enthousiaste dame die duidelijk geloofde in het product dat ze aan de man bracht.

Ondanks haar enthousiasme faalde ze om haar enthousiasme op mij over te brengen.

Ik doe namelijk zeer zelden mee aan loterijen. De kans om een goed bedrag in een loterij te winnen is wat mij betreft net zoiets als de kans om door de bliksem getroffen te worden.

Heel klein dus.

En daar kon de enthousiaste mevrouw mij niet anders over laten denken.

Haar enthousiasme was niet voldoende om de verkoop te laten slagen.

Het probleem is dat enthousiasme zoveel verschillende dingen kan betekenen. Iemand die rustig en met overtuiging over haar dienst praat, is daar ook enthousiast over. Zonder dat in heel opvallend uit te stralen.

Sterker nog, als ze te enthousiast is krijgt de ander het gevoel iets verkocht te worden. En dat willen we niet. We willen als koper zelf de baas zijn.

Hoe helpt enthousiasme dan wel?

Stel je eens voor dat die enthousiaste dame die geloofd in het product dat ze verkoopt in 9 van de 10 gevallen nee te horen krijgt.

Wat gebeurt er dan met haar enthousiasme?

Precies. Als ze niet echt gelooft in waar ze mee bezig is, gaat het enthousiasme slijten. Het helpt haar, om die ene keer dat de klant wel ja zegt, daar zoveel energie uit te putten dat ze weer enthousiast is. Zo enthousiast dat ze weer een flinke tijd door kan gaan.

Dus enthousiasme is zeker belangrijk als je wilt verkopen.

Het werkt alleen op een iets andere manier dan je misschien geleerd hebt. Verkopen is niet het overdragen van enthousiasme van de ene persoon op de ander.

Enthousiasme is een bron van energie waarmee je:

1) Doorgaat en volhoudt op het moment dat het moeilijk is;
2) Op het moment dat je die geschikte klant vindt zoveel overtuiging meebrengt dat die klant graag zaken met jou doet (de gunfactor).

Maar denk niet dat je zelf een enorm enthousiasme moet uitstralen om de ander mee te krijgen. Dat kan zelfs afschrikken.

Vraag: zet jij jouw enthousiasme op de juiste manier in?

Ben je enthousiast over het inzetten van je expertise om anderen te helpen? Wil je weten hoe je dat op een slimme en prettige manier doet? Waardoor je nauwelijks weerstand ervaart in je gesprekken en ze gewoon leuk worden?

Dan nodig ik je uit om contact met me op te nemen.

François Janssen.

Voor experts die betere klanten willen

Leer om meer plezier en waarde te halen uit je expertise

Abonneer en ontdek:

- Hoe je moeiteloos klanten aantrekt (doorbreek de achterhaalde mythes die iedereen op het verkeerde spoor zet)
- De verrassend simpele mindset verandering waardoor je met plezier meer geld vraagt voor jouw kennis
- Hoe je het vertrouwen wint van iedere klant - in drie eenvoudig toe te passen stappen

We delen je e-mail met niemand

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: